fredag 12 juni 2015

Längtan.com


I samband med De Ofrivilligt Barnlösas Dag den 30:e maj i år startade en jättebra kampanj som heter "Längtan". Kampanjen drivs av RFSU med stöd av Barnlängtan och Sexvägledarna.
Med Längtan vill de informera och debattera ur ett personligt- , samhälls- och politiskt perspektiv. De vill bjuda in oss medmänniskor – drabbade, fd drabbade, politiker, opinionsbildare m. fl.
Genom information, diskussioner och en kommande podcast vill de få bort diskrimineringen inom den här vården. Alla har rätt att längta efter barn.

Initiativtagarna är själva drabbade av ofrivillig barnlöshet och har också drabbats av ett svenskt vårdsystem som inte ger den vård som patienterna behöver utan i stället hänvisar till fyrkantiga regler som politiker har satt utan medicinska grunder. En av initiativtagarna, Matilda Alborn är journalist och intervjuade mig i direktsänd radio i samband med Ofrivilligt Barnlösas Dag för ett par år sedan, innan vi fick Viggo. Tänk vad världen är liten ibland :)

De har en Facebookgrupp och en hemsida, längtan.com, som jag tycker att ni ska gå in och följa, läsa och sprida.

2 kommentarer:

  1. hej Cornelia. tack för att du delar med dig dina erfarenheter! vi är också med i processen och hoppas snart kunna skicka vår ansökan till SydKorea. har du några tips om bloggar eller forum från familjer som är med i adoptionsptocessen där man kan få läsa mer? jag hittar inte så mycket och det är konstigt eftersom så många barn adopteras från SydKorea. tack så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Va roligt att du hittade min blogg och att du uppskattar den :) Och grattis till att ni är på gång med att adoptera från Sydkorea! Varför det inte finns så mycket att hitta inom det här området som tex bloggar beror nog till en del att många som bloggar om det gör det anonymt. Vi hade en blogg när vi adopterade vår första son men den startade vi precis när vi skulle åka och delade den bara med familj och vänner. Mest för att det mitt under den här processen är känsligt att dela bilder på barnet offentligt innan det är ens eget juridiskt. Men jag har faktiskt tänkt att jag skulle öppna upp den nu då det finns mycket info som är intressant för de som ska resa till Korea och adoptera. Jag ska bara ta bort några foton som inte känns helt okej.

      Annars finns det faktiskt en del jättebra forum på Facebook. Vi har försökt få Adoptionscentrum att sprida infon till de som är i processen att de finns men det verkar vara hopplöst :( Känner man inte till dem så hittar man inte dem, det är slutna grupper. Men jag sprider det gärna och ska skriva ett inlägg om det här på bloggen också :) Det kan vara så att man måste vara vän med någon i gruppen för att komma med, isf kan du adda mig och sen ta bort mig som vän om du vill. Om du nu har Facebook vill säga :O Det finns en grupp för just Sydkorea, Sydkoreagruppen", sen finns det även en allmän som heter "Adoptivmammor på Facebook".

      Stort lycka till!
      Cornelia

      Radera