tisdag 12 april 2016

Hemma!

Det var sååå skönt att komma hem! Framförallt till vår älskade och saknade Viggo. Men samtidigt så hade vi det bra i vår lilla bubbla i Korea. Alva gjorde snabbt stora framsteg efter den tuffa överlämningen. Pappa blev direkt favoriten och den första och halva andra dagen vände hon bort blicken gentemot mig och ville vara precis där pappa var. Men det gick trots det bra för mig att lyfta upp henne, bära, mata och leka. Men sen öppnade hon upp sig för mig och jag var helt okej. Hon kom aktivt till mig, tog min hand osv. Fast hon följde fortfarande efter pappa om han gick någonstans men inte mig. När vi var ute och lekte vågade hon gå iväg själv och det kändes också bra. Men hon ville hela tiden ha mycket närhet och det kändes också bra. Men efter den jobbiga resan så förlorade vi allt det.

Tänk om man i Korea ist hade fått ha barnen hos sig från domstolstiden tills domen vunnit laga kraft, vilken skillnad det hade gjort. Då hade man fått en bra start och hunnit bygga upp en helt okej trygghet på de veckorna innan man gör den långa jobbiga resan och förändringen att byta land och miljö. Visst hade vi kunnat stanna kvar längre men man har redan varit iväg flera veckor och det är väldigt dyrt att bo och leva i Seoul. Sen är det svårt mentalt att stanna kvar när man kan åka hem, man vill ju gärna hem.

De första dagarna hemma var Alva väldigt tagen av all förändring. Hon tydde sig bara till pappa och var ganska fastklistrad på honom hela tiden. Det var bara små stunder som hon gick ner och lekte. Och hon var inte så glad heller, inte så konstigt. Men alla barn är olika, det är inte alla som reagerar som Alva, självklart har de en sorg och är traumatiserade av det som har hänt men många barn klarar det trots allt bra och är ändå ganska glada och leker och fungerar ganska som vanligt.

Nu har vi varit hemma i snart fem dagar, det är ingen tid alls. Och det kommer ju bli bättre och bättre med tiden. Vid några enstaka tillfällen har jag fått göra saker med henne utan att hon har blivit ledsen, tex byggt med klossar och rasat torn. Men igår tog hon ett lite större steg, både gentemot mig och rent allmänt att hon var gladare och busigare. Vi tror att hon öppnade upp sig lite efter att vi hade varit en stund på lekplatsen och en kompis dotter som är 12 år hade lekt med henne. Alva satt i pappas knä och vår kompis dotter gav henne stenar och pinnar som hon la i en liten burk. När vi kom hem igen skulle barnen tvätta händerna i badrummet och då började storebror slabba med vatten och lillasyster hängde på. Det blev succé! Till och med så bra att pappa kunde gå till köket och laga middag medan jag var kvar i badrummet med båda barnen och sen fortsatte hon att busa och leka med mig och storebror och när middagen var klar var hon okej med att sitta bredvid mig och jag fick mata henne. Stora framsteg! Men det är en bra bit kvar innan hon kommer att acceptera mig fullt ut i alla lägen. Men varje steg framåt känns som en vinst!

Viggo är världens bästa och stoltaste storebror! Jag har blivit rörd till tårar flera gånger över hur fin och glad han är för sin lillasyster. Han är så glad och stolt för sin lillasyster. Men det är samtidigt inte lätt att få ett syskon som är 2-år. Speciellt inte när lillasyster är så klängig på sin pappa. Han får ju mycket tid med mig men inte så mycket tid med sin pappa och det är tufft för honom. Även om pappa såklart försöker ge honom tid så mycket han kan.  Hittills har Viggo varit jätteduktig på att dela med sig av sina leksaker och leka tillsammans som han säger. Det är också något jag blir väldigt rörd och stolt över! Men lillasyster har ett ordentligt humör tycker inte om att inte få som hon vill så visst har det blivit några konflikter. Det är inte så konstigt. Men det svåra är balansgången i hur man hanterar det. För mig är det viktigt att Viggo inte ska behöva ge med sig om han har rätt. Det är inte rättvist mot honom, det är redan i sig en väldigt stor förändring för honom som det är. Jag hoppas bara att jag tänker rätt! Även om det innebär att lillasyster blir arg, ledsen och gnällig och för stunden bara vill klänga på pappa och inte va med mig och Viggo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar