lördag 5 mars 2016

Nu är vi äntligen här!

Nu är vi äntligen i Seoul! Resan gick jättebra och Viggo var superduktig! Han somnade vid 9 på kvällen och vaknade vid 3 på morgonen (svensk tid) ca en timme innan landning. Sen tog det en himla tid från att vi landade och skulle genom imigration, drygt en timme! Sen väskor, ta tåg och sen taxi till hotellet. Så ca tre timmar efter att vi landat kom vi äntligen fram till hotellet. Men fram kom vi och det är ju det viktigaste! Och det var väldigt skönt att det var eftermiddag och vi kunde checka in direkt.

En lekplats precis bredvid vår gate när vi skulle med planet från Frankfurt till Seoul var precis vad Viggo önskade sig!

På kvällen träffade vi två andra svenska familjer som också ska hämta sina barn och som bor/bodde på samma hotell som oss. En av familjerna har samma domstolstid som oss, den 11 mars, den andra hade sin den 3 mars och åkte hem idag för att invänta sin nästa resa. Det var väldigt trevligt med nya bekantskaper och sällskap!
Viggo gick och la sig sent igår, vid 22, han var inte alls trött men vi var supertrötta så vi gick och la oss bara en liten stund efter. Vid kl 2 på natten kom Viggo in till oss men han somnade om ganska snabbt igen, men det gjord inte jag. Men till slut efter ca 2 timmar lyckades jag somna om, i Viggos säng. Sen blev jag väldigt förvånad och överraskad när jag blev väckt av Måns och Viggo kl 9.30! Så det var bara att hoppa upp ur sängen och gå ner till frukosten. Det var himla tur att jag lyckades somna om men framförallt att Viggo sov hela natten. Så nu hoppas vi att vi kommer in i den nya dygnsrytmen snabbt.

Idag var det en regnig dag men ganska varmt ändå så vi slapp frysa iaf.

Viggo i tunnelbanan tillsammans med sin kompis Pororo och hans gäng!

Lunchtime! Första koreanska måltiden. Den förr Viggo väl i smaken, det känns skönt!

Idag är det lördag här och vi har haft fullt upp hela dagen. Eftersom vi sov så länge kom vi inte iväg förrän lite senare än vi hade tänkt. Det var gråmulet och skulle börja regna efter lunch så vi planerade en inomhusaktivitet. Vi skulle ta en tur till Seoul Children's Museum. Men först blev det en promenad på stan genom Insadong och Myeong-dong och en lunch innan vi tog tunnelbanan till Children's Grand Park Seoul där museet ligger. Museet är helt anpassat efter yngre barn, där var barn som var från ca 1 år som hade jätteroligt. Fyra våningar fullspäckade med "experiment" och utforskande saker för yngre barn var som himmelriket för Viggo. Vi var där i ca 2 timmar men Viggo hade lätt kunnat leka minst en timme till om vi hade hunnit och orkat. Men eftersom vi inte kom dit förrän kl 15 så var vi trötta och hungriga och behövde ta oss hemåt. Vi kan varmt rekommendera alla barnfamiljer att åka hit det var helt suveränt! Önskar att det fanns så fina och bra ställen i Sverige.